2013. január 27., vasárnap

Halfnote@Carboncopy

Az előző bejegyzés gondolatmenetét követve először annak kívántam utánajárni, vajon milyen a beállás nálam? Egyáltalán abba az irányba mutat nálam a hang, amerre a termékek mutatnak?

Egy gyakorlotabb fület szerettem volna megnyerni a próbához, aki ismeri azt a hangot, amit a rendszerem hozhat. Az én tágabb ismeretségi körömben erre a legmegfelelőbb a Halfnote oszlopos tagja, az oldalon is használt kódneveknél maradva: revox.
De miért is éppen pont ő? Nos, a termékeket illetően ugyanazt a CD játszót használja mint én, sőt az erősítő is majdnem ugyan az, csak éppen nála az 5+ verziója van a Model 5-nek. (Több más erősítő mellett.) A hasonlóságok aztán persze itt véget is érnek, de korábban évekig élt AZ-2-essel.

Ami azonban ennél is fontosabb, az az emlék, amit annó a Konus Essence installja jelent. Fültanúja lehettem hogyan állította be a hangfalat a szobámban. Semmi "mágia", ködösítés nem volt a dologban, csak a szokványos tologatás, hallgatózás, de ami közben előbújt abból a hangfalból azt mai napig fel tudom idézni. Pedig 10 éve volt idestova. Mindenkinek, aki akkor ott volt (közeli barátom, feleségem), egyértelmű volt mikor érkezett meg a Hang. Ekkor a hangfal majdnem a pici albérleti szoba közepén állt (szemben a gyártó ajánlásával, miszerint szereti a fal közelségét), nem lehetett több, mint másfél méter köztük és piszok jól szólt. De vajon mennyi próbálkozás után jutottam volna akkor el ehhez a beálláshoz? Talán sose. És ezzel együtt azt a hangot se hallottam volna sose. Itt most nem elsősorban tonális különbségekről beszélek a beállítás alatt (persze, az is van), hanem hogy mikor kezd el kommunikálni, üzenni a rendszer. Mindenesetre hogy egyértelműen és egyszerre hallottuk mikor "kattan össze" a rendszer nekem azt jelentette hasonló a megítélésünk azt illetően mi a jó hang. Ez talán a legfontosabb. Meg hát nem mellesleg rengeteg rendszert hallott már a legkülönfélébb helyeken/szobákban.

A megérkezést követően hamar a rendszerre vetettük magunkat. Ránézésre véleménye szerint is megfelelően lett felállítva a rendszer, az első hangot követően azoban sűrűsödni kezdett a csend. Véleménye sem szerint stimmelt valami, illetve alig stimmelt egyáltalán valami. Fel-le ugrált a székből, igazgatta a hangfalat de nem adta magát a megoldás. Mivel emberünk készült a találkozóra házi kincsestárából előkerült egy-két kábel, hátha majd az...Mind a CD játszó, mind az erősítő kapott egy Kondo KSL SPc tápkábelt, összekötőnek pedig a KSL-Vc ugrott be. Ugyan javult a hang, de a rendszer problémáit nem kompenzálta (most éppen az a felállás volt, ahol terelőkkel viszonylag közel álltak a hangfalak). Aztán gyanússá váltak a Darumá-im, mivel nincsen rajtuk Final matrica. Mivel az is volt kéznél, gyorsan cseréltünk azt is biztosan eredetire. Bár később arra jutottunk az enyémek is igen nagy valószínűséggel eredetiek. Viszont fordítva használtam őket. Azaz a "pogácsa" azon részét tettem alulra, amelyikben ki van alakítva a kis gödör a golyónak. Kétségtelen, hogy úgy egyszerűbb beállítani.

Aztán az én darumáim bekerültek a hangfalak alá. Itt értünk el oda, hogy a sok kis apróság kezdte kiszedni az időnként, csak bizonyos frekvenciáknál megjelenő kontrollvesztést a rendszerből. Nekem ez már majdnem a siker volt, de azért a Hang nem jött meg és ha már ott voltunk miért ne lettünk volna őszinték egymáshoz: ez még nem az.

Hát akkor rakjuk át az egészet a rövid falra. Először udvariasan, de határozottan tiltakozni kezdtem. Magyaráztam, hogy már próbáltam és katasztrofális, aztán meg úgy gondoltam végül is miért ne. Mit veszthetünk?

A Ikea CD polcot nem telepítettük át (amúgy is gyanús lett az is). Némi kreatívkodás után a szőnyegre kerültek a korábban a Quad hangfalak alá használt kis márványlapok, azokra a Darumák (immáron helyesen összerakva), edzett üveg lap és arra a készülék. Kábelnek előkerült egy sárga AN-B is (vicces egy gyártó, na), illetve egy KSL-SPc-ből készült kábel is kerekedett a gyári KSL-VC mellé.
A hangfalakból kikerültek a tüskék és szintén a szőnyegen végezték. Végül pedig a bútorlap terelők következtek. Ez sem volt az igazi, de attól sokkal jobban szólt, mint amit megszavaztam volna a felállásnak, hiszen majdnem ugyan ezt én is felraktam így. Illetve nálam akkor - mivel csak gyors próbának gondoltam a beállást - simán csak a földön voltak az elektronikák, tüskén a hangfalak és ettől jóval messzebb voltak egymástól. Némi hallgatózás után megállapítottuk, hogy energia végre lett rendesen, de van még mindig kis búgásszerűség a hangban. Gyanakodtunk a terelőkre, úgyhogy kikerültek a rendszerből. Egész jó. Némi tologatás, mm-ekkel játszás és szépen letisztult a hang, ami leginkább abban volt mérhető, hogy komplex-ebb zenéket is bírt végre nagyobb hangerő mellett a rendszer. Kb. ez lett a vége:
Hozzá kell tenni, hogy az igazi Hang nem tudott megjönni. Még ez sem az. Nekem egy új AZ-3-am van, ami úgy tűnik alapvetően (igazából nem vagyok ezen meglepődve) csöves erősítőkhöz lett hangolva. Talán jobban, mint a régebbi szériák. Kicsit talán sok is neki az információ, amit a Model 5 odatol neki. Nem tudtam még sokat hallgatni ezt a felállást, de így egy újabb hangzást kaptam a korábbiak mellé, így most sokkal több energiával bír a megszólalás.

És most valami teljesen más...

A hajnalban hajló estének azonban itt nem lett vége, mert előkerült egy pici dobozkából két még kisebb a hangfal: a 47 Lab Lens. Igazából csak játék volt a dolog, hiszen állvány sem volt hozzá kéznél, de némi hangolgatás után bizony meglepő hangot produkált ez a kis törpe.
csak az íze kedvéért
Először leginkább énekhangok terén, ott valami félelmetes nyíltságot és erőt mutatott és nem is kis hangerőn. Teljesen doboztalan hangja van. Aztán meg olyan teret rajzol, hogy azon már helyenként csak nevetni lehetett. Dobtam rá Anima Sound System-et is, halljuk hogy vérzik el, de nem. Nyílván korlátos volt a mélyátvitel, de messze nem annyira, mint a méretei sugallnák. Annál sokkal többet tud. És darálja a ritmust, gyors, pereg, pontoz, ebben is jobb volt, mint az AZ-3. Igazából úgy általában jobban illet ebbe a rendszerbe, mint az AZ-3.

Érdekes volt még hogy mit kezdett a rendszer a két hangfal esetén az összekötőkkel. Az AZ-3-al a végeken a kerekebb, barátságosabb, melegebb KSL-SPc-ből gyártott IC volt a befutó, a drágább, gyári VC nem működött olyan jól. A Lens-re váltva viszont a VC ugrott nem is kicsit előre, pontosabb, precízebb, még eszköztelenebb lett vele a hangkép. Egyértelműen hallható volt, hogy a KSL-ből készült IC inkább békít, mintsem könyörtelenül igazat mondana. 

Szó ami szó, nagyon érdekesre és tanulságosra sikerült a látogatás. Hasonló lehet, mikor egy tapasztalt kereskedő telepíti a berendezést az ügyfél otthonában. Nem tudom ez mennyire elterjedt idehaza, de véleményem szerint egy gyakorlott fül nagyon sokat segíthet a hangzásideál megvalósításában. Főleg, ha ismeri a berendezéseket és tudja mit lehet elvárni tőle. Lehet sok elégedetlen zenehallgatónak nem is kellene más, csak egy jobb beállítás a már meglévő rendszeréhez.

16 megjegyzés:

  1. Remélem, nem haragszol, ha megosztom a véleményem a poszttal kapcsolatban.

    Nagyon jókat mulattam ezen a bejegyzésen. Leginkább a "gyakorlott fül" tetszett, meg ez: "Főleg, ha ismeri a berendezéseket és tudja, mit lehet elvárni Tőle"(tőlük).

    De végül is kérdezni szeretnék: az utolsó mondat az saját konklúzió?

    VálaszTörlés
  2. Szia,

    Miért lenne gond?

    Az utolsó mondat a saját következetetésem, természetesen, hiszen ez az én blogom.

    Pont amit kiemeltél idézetet, az a legfontosabb a bejegyzésben. És ez is saját tapasztalat. Véleményem szerint nem egy olyan rendszer működik, ami messze nem hozza azt, ami benne van. Csak éppen a tulajdonosnak már elég jó és nem kísérletezik tovább. Van, hogy centiken múlik a dolog, ezt már a Quad hangfalnál is tapasztaltam. És hogy mikor aknázzuk ki a készülék teljes potenciálját? Na ehhez lehet segítség olyan valaki, aki sok rendszerben, akár sokkal jobbaknak is hallotta már. Nem tudom, ez érthető-e így...

    VálaszTörlés
  3. Köszönöm a választ. Nincs semmi gond, elviekben ugye a komment mező azért van, hogy az olvasói észrevételek eljussanak hozzád :-).

    Értem, hogy mire gondolsz, de szerintem itt nem erről van szó. Legalábbis nem arról, hogy a hifisták segítenek egymásnak, ez természetes. Hanem arról, hogy honnan tudod, hogy valóban tudja, és nem csak arra a közkeletű tévedésre alapul a dolog, hogy mást hall, mint te. A hifiben nincs etalon, egyéni ízlések vannak meg a készülékek.

    Nekem ez a tevékenység, amit a posztban leírtál leginkább Gyurcsók Mester távgyógyítására hasonlít. Aki hisz benne, annak nyilván segít, de ez nem a hatását, hanem a hitet mutatja. (Van indiában egy ürge, aki pénzt kér azért, hogy megölelhesd. Többen fejvesztés terhe mellett állítják, hogy működik. Fizetnek, megölelik, majd gyógyultan távoznak.)

    Az az egy centi a lényegen nem változtat - mert az alapvetően a készülékeken múlik. Nagyjából egy óra alatt bárki könnyedén beállítja a saját rendszerét az otthonában, miután megszokta a hangját. Azt sugallni, hogy ehhez szakértelem meg gyakorlat kell, szerintem jó nagy tévedés.

    Most direkt nem beszéltem magáról az oldalról, amit itt idézel, ami azért messze nem az, aminek szeretne látszani.

    VálaszTörlés
  4. "Az az egy centi a lényegen nem változtat - mert az alapvetően a készülékeken múlik. Nagyjából egy óra alatt bárki könnyedén beállítja a saját rendszerét az otthonában, miután megszokta a hangját."

    Hát akkor sajnos én átlagon alul teljesítek ebben a kérdésben. A Quad rendszer beállításában nem ütköztem olyan problémákba mint a mostanival, de mire összeállt az amire én azt mondtam, hogy oké, az bizony nem egy óra volt. De lehet tényleg velem van a baj és mindenki másnak ez megy 1 óra alatt. Én ezt felvállalom :)

    "Azt sugallni, hogy ehhez szakértelem meg gyakorlat kell, szerintem jó nagy tévedés."

    Meglehet. Ugyanakkor az én blogom csak az én tapasztalataimat tudom megosztani. Valóban nem szentírás, erről is szól a "Bajnok" bejegyzés. (Ugyannakor felmerül bennem a kérdés, hogy ha ez úgy lenne, ahogy állítod, akkor miért kínálják fel a kereskedők értékes rendszerek esetén az otthoni installációt. Sőt, miért várják ezt el sok esetben a vásárlók?)

    Ugyanakkor azt érzékelem, hogy a hozzászólás alapvetően nem is erről szól. Erre utal a legutolsó mondatot. Talán valami személyes sérelem áll a háttérben, vagy mondjuk az idézett másik bloggal kapcsolatban vannak fentartásaid. Nekem ezzel sincs semmi bajom, csak éppen nem is tudok vele mit kezdeni. A bejegyzés elején igyekeztem elmagyarázni a kapcsolatot, ahol szintén saját személyes tapasztalásra utalok vissza.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ok, elfogadom. De nem erről volt szó. Azt írod, hogy azért jobb, mert volt már AZ2-je, neked meg AZ3-ad van. Az egyik - mint ahogy kiderült egy régi típus volt, évekkel ezelőtti, a Tiéd meg láthatóan új. A két doboz lényeges hangzásbeli különbségek vannak, nemcsak típus eltérés miatt, hanem a koruk miatt is. Az erősítő sem teljesen ugyanaz. Tehát egyik készüléket sem ismerte, ezt ugye Ő maga is beismerte a saját blogján.

      Most akkor megkérdezném, hogy mi volt az plusz, amit hozzátett a beállításhoz, és Te nem tudtál volna magadtól?

      A tapasztalt kereskedő analógiát azért nem értem, mert nem magyaráz semmit. (Egyébként, ha engem kérdezel, akkor a kereskedő azért instalállja a vásárló otthonában a készüléket, hogy ezzel is kapjon egy pluszt, leginkább azért, mert otthagyott néhány forintot a zsebében. Egyéb oka nincs.)

      Megértem, ha ez érzed, de nincs szó erről.

      Törlés
  5. egy rendszer hangja valóban nem múlik centiken, inkább milimétereken(néha a törtrészén)

    revox

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi. Gondolom, a csízió mégis csak abban van, hogy ki az, aki elmozdítja.

      Törlés
    2. van aki évekig él úgy a rendszerével, hogy sose elégedett. egyszerűen nem áll rá a keze. aztán ha valaki beállítja neki, véletlenül elmozgatja, újra csörög a telefon a "beállítónál". nem mindenki olyan ügyes,mint Te meg én. de mivel ez az egész nem arról szól, valójában hogyan kell beállítani normálisan egy rendszert, teljesen felesleges ezt a szálat tovább fűzni, bár biztos előkerülne egy-két érdekes dolog a tarsolyból. majd lehet megírom a lepukkant halfnote-on, csak aztán nehogy hazaszaladj és áttologasd a note-jaidat.
      Egyébként ha már Note, annak a beállítása is elég erőssen bemért és centizett történet. végy két E dobozt. menj a sarokba(majd külön-külön mindkettőbe) és fogd meg Mario(a gyártó DJ-je,aki kiállításokon demózik) kezét. Saroktól mérj le három Mario-araszt és ide tedd az E dobozt fal felőli oldalát,majd a szoba fesztávának megfelelően forgasd be, de ne túl vészesen és ne kereszteződjön előtted,ahogy sokan mondják, csak álljon össze a szeteró rendesen. minden doboz-szobaméret kombó esetén többnyire egy olyen felállás van,ami a tökéletes hangot adja, ezt kell megtalálni és ez néha(vagy mindig) milimétereken múlik. Talán ezért van az, hogy a Mario által installált rendszerek megszólalnak, míg a többi kevésbé pl a házimoziShown.

      csókoltat a kiégett csávó :)

      Törlés
    3. bocsi, kihagytam, de ez neked és nekem is természetes,így elfelejtettem ,hogy természetesen rátolva a hátsó falra. tudod,ez azért van, mert azok a frekvenciamenetek,ami már-már a fizikai képtelenség határát súrolná egy 20centis mélyközéppel bíró doboz esetén így installálva értendők, mert afféle kvázitölcsérként a sarok emel a mélytartomáynon vagy 4-5Db-t

      Törlés
    4. Milyen E? Milyen Note-jaim? Nekem Chario hangfalaim vannak, már bocsánat, valakivel összekeversz.

      Az utolsó kommentet nem én írtam, olykor érdemes figyelni, hogy kinek-mit válaszolsz.

      Lehet, hogy itt valami félreértés van, ugyanis eddig én kizárólag a blogbejegyzésben foglaltakkal kapcsolatban reagáltam, nem Rólad van szó. A kommentedből viszont valami egyértelműen kiderül, mégpedig az, hogy amint a "tudásban" lévő valóságtartalmat elkezdik megkapirgálni, és sorra kiderül, hogy tulajdonképpen olyan értelmetlen és bornírt butaságokban kellene hinni, mint a hangfal "mm törtérészének" elmozdítása, az egész összeomlik - ott marad a varázsolás. Minden bizonnyal ezért kell személyeskedni is, hogy erről eltereld a figyelmet.

      A blogoddal kapcsolatban sem volt semmilyen komolyabb észrevétel a részemről. Bárki felmehet és elolvashatja, majd eldöntheti, hogy elhiszi-e a hókuszpókuszt, vagy sem.

      (Azt viszont látom, hogy használtcucokkal való kereskedés egész jól megy. Az gondolom pusztán a véletlen műve, hogy mindig éppen az lesz a "szegény ember Ongakuja", amit éppen el akarsz adni)

      A véleményezést ezennel lezárom, ez volt az utolsó, hogy magyar hifi oldalon bármihez is hozzászóltam.

      Törlés
    5. ámen. biztos minden úgy van,ahogy írtad. de tartsd meg fogadalmad, mert még beviszed az embereket az erdőbe ;-)

      üdv,
      a szegény ember Hókuszpókja (nem is sejtettem, hogy enyém a hifibarlang... akkor gazdag vagyok :DDD)

      Törlés
  6. Az úgynevezett "installáláson" rengeteg múlik. Ha valakinek a fejében van egy hangzás, akkor a megfelelő gyakorlattal azt reprodukálni is tudja. Így működnek a nagy koncert turnék is: minden nap más stadion, de ugyanaz a hangzás. Az otthoni installációhoz nem a keverőpult kell, hanem egy csomó apró trükk, a hangfaltologatástól kezdve a megfelelő alátétek és kábelek kiválasztásáig.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Bocs, de én nem azt mondtam, hogy nem múlik rajat semmi, hanem azt, hogy ehhez nem kell "érteni" és azt, hogy bárki elsajátíthatja, illetve azt, hogy egy idegen, aki akkor hallja először abban a térben azt a set upot, semmivel nem fogja jobban beállítani, mint Te, aki meg jóval többször ugyanott.

      Törlés
    2. A példádhoz kiegészítésképpen: minden nap más statidon. Szerinted ki fogja hamarabb beállítani ott a hangot? Az a hangmérnök, aki minden nap ott dolgozik, vagy az, aki akkor jár ott először?

      Törlés
  7. A Halfnote már nem a régi.

    Felüdülés olvasni a Carboncopy-t, mert egy olvasható Hifi blog - Nem volt a legjobb ötlet "egy gyakorlott fület megnyerni a próbához". Ha jól követem az eseményeket, már az eggyetlen "oszlopos" tagja a kiégett Halfnote-nak revox.

    VálaszTörlés
  8. ez kurvajó... Audiofil-es éjjel-nappal bUTapest :D ...

    (egy 'hangfaltologatós' olvasó )

    VálaszTörlés