2013. január 12., szombat

AN-B

Kék
(lenne, ha nem szórakoznék a virtuális objektekkel meg filmekkel)
A Quad rendszerről való fellépés keretében lecseréltem eddig a hangfalat és az erősítőt. A CD játsztót belátható időn belül nincs kedvem bolygatni, de mi van a kábelezéssel?

Hát kérem semmi. Szinte szó szerint. Pedig az integrált erősítőre váltásnak az egyik oka éppen a kábelezés volt. Mégpedig hogy a lehető legkevesebb kelljen. Alapvetően nem hittem a kábelek hatásában (és fontos kiemelni, hogy a múltban hitről beszélhetek), de az a pár tapasztalás amivel időközben gyarapodtam viszont valós élményekkel gazdagított. Egy pontig el lehet jutni a karosszékből okoskodva, de első szám egyes személyű tapasztalás nélkül az elmélkedés hamar zsákutca lesz.

Nos, az Excalibur kábeleket eladtam. Mindet. Nem voltak rosszak, de az AZ-3 mellett érezni lehetett, hogy hifiznek. Már a Quad-nál is megjegyeztem, hogy eltűnik velük kissé az élet a zenéből. Az AZ-3-al ez jobban érezhető volt. Véleményem szerint még a hangfalkábel volt a legerősebb darab a tápkábel/összekötő/hangfalkábel trióból.

Ami viszont eztán jönni fog (majd), az a saját határaimat feszegeti azt illetően mennyit vagyok hajlandó egyáltalán kábelezésbe invesztálni. De az még a jövő, magam se tudom mikor és egyelőre semmi nincs belőle realizálva. Visszatértem a saját magam által eszkábált Hivox szén vezető alapú összekötőre, CAT7-ből készített hangfalkábelre és mezei tápkábelekre. Tán' többen is felszisszenek, hogy így megfojtom a rendszert, igazuk is lehet. Egyszerre azonban mindent nem lehet sajnos...

Most viszont mégis egy kábelről írok. Igaz kissé rendhagyó módon mivel a kábel nem az enyém, csak vendégszerepel a rendszerben. Ellentétben azonban az Eastern Electric BBA-val (ami szintén vendégzenész volt) ez a kábel az elmúlt hetekben olyan alapvető eleme lett a rendszernek, hogy nem tudok nem írni róla.

Hozzákerülésének története visszavezethető az itt a blogomon is megírt "köreimre" az AZ-3-al illetve azok elhelyezésével. Nem sokkal a bejegyzések közzététele után levelet kaptam egy másik magyar audio blog (Earblog) szerzőjétől: milyen kábelek is vannak rendszerben? Felmerült benne a gyanú, hogy az általam akusztikai jellegűnek észlelt problémák részben akár máshonnan is eredhetnek. Tapasztalata szerint  abban, hogy 100-150 Hz körül annyi nyűg van a dobozokkal, nem csak a belső rezonanciák, az ilyen-olyan nyílások, meg a szobaakusztika a bűnös, hanem elég sok kábel is. Levélt levél követett, mígnem egy ma oly ritkán tapasztalható hozzáállás és segítőkészség révén ajtómnál landolt az AN-B hangfalkábel. Ez egy régebbi típus, még a japán. Itt is és ez úton is köszönöm!

Az AN-B megérkeztekor egyetlen szál CAT7 volt mint hangfalkábel bekötve, olyan 2 méter hosszban. Átmérője ellenére nem éreztem mélyhiányosnak a hangot. Az AN-B ehhez képest jóval vastagabb, "normál" kábel méret. Másik fő különbség, hogy jóval hosszabb a kiszerelés, mint a 2 méter CAT7-em.

Először nyilván egyszerűen csak kicseréltem a kábeleket és hagytam mindent ahogy volt. A változás jól észlelhető volt. Most mondhatnám, hogy több részletet mutat meg az AN-B és mélyebbre is megy vele a hang, de nem ez a lényeg. A CAT7 hozzá képest kapkodott, nem adta meg a teret, időt a történésnek. Az AN-B-vel egyszerre lassult le a zene, miközben mégsem. Több minden vált hallhatóvá és közben mégis minden megtalálta a helyét/idejét. Mondhatnánk azt is, stresszmentes lett a megszólalás. Jobban kilélegzi magát a zene és tovább már nem tudom cizellálni, talán már átjön (Pély Barna után szabadon).

Egymáshoz illenek
Ugyanakkor érdekes mennyire egyértelmű volt, hogy megint mozgatni kell a hangfalakat. Felcsaptam hát még egyszer az AZ-3 kézikönyvét, ahol összesűrítve a következő ajánlások olvashatók:

- Tedd sarokba, mert úgy terveztük, akkor lesz jó a basszus
- Ha nincs sarok (mint nekem), tedd rá a falra. Ha túl sok a basszus, told közelebb a falhoz
- Tedd a lehető legmesszebb a hangfalakat
- Forgasd be őket úgy, hogy a hangszórók képzeletbei tengelye előtted találkozzon 1-2 méterrel

Na most próbáltam én ezt így már, persze hogy. Ezzel kezdtem. De búgott, mint a fene. Az AN-B-vel a hangfal hátában viszont megint ott motoszkált bennem, hogy csak nem akarhat már nekem rosszat a gyártó ha már ezt így leírta. Terelősarkak ki, hangfal falra rá. Ezúttal azonban a hosszabb AN-B jóvoltából távolabb kerültek a hangfalak. Kicsit több, mint 3.5 méter van köztük. És nem búg. CAT7-el búgott, ezzel nem.

Ennek egyik tényezője a kábel, a másik a szoba alakja, amire még külön posztban kitérek (az a távolság a hangfalak között nagyon nem mindegy nálam). Mindenesetre trükközhettem a CAT7-el amennyit akartam, 20 perc után jobb hangot csináltam az AN-B-vel, mint amazzal. Ráadásul úgy állnak a hangfalak, ahogy a gyártó is ajánlja és számomra ez is megnyugtató.

Úgyhogy most élvezem amíg nálam van és teszem félre a filléreket a saját kábelemre...
Innen indul a hatás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése