2013. január 19., szombat

15º

Újabban a zenehallgatás és a hi-fi mellett újabb hobbim lett: szabadfogású hangfalpakolás. Még az edzőtermek dolgozz/pihenj/dolgozz ritmusa is megvan, hiszen: hangfalat arréb rak, leül hallgat, picit igazít, megint leül, felpattan forgat, stb... Aztán pár ismétélés után mindig megunom és marad a zene. Mert a helyzet nem katasztrofális, de valami apróságba időként csak-csak bele tudok kötni. Van, hogy 4-5 lemez is lemegy és a hatodikon csinál valami pici furiságot a rendszer. Akkor aztán nem hagy nyugodni a dolog. Végtére még lehet nagyobb is a baj, mint gondolom, csak éppen ez a rendszer annyira szerethetően szól kis hangerőn, hogy alig "gerjesztem" a szobát. Éppen ezért volt igen tanulságos egy látogatás, ahol a nagyzenekari felvétel nagy hangerőn teljesen összezavarta a rendszert. Ugyanakkor hallani lehetett, hogy nem maga a rendszer van bajban, hanem a szoba limitál/zavar. Nincs mese, kezdeni kell valamit a szoba akusztikájával, mégpedig valami koncepció mentén.

Én például igen gyanakszom a tetőszerkezetre:
első számú gyanúsított
Közvetlen alá állva ugyanis még a saját hangunk is megvátozik, kissé visszhangos és öblös lesz. A hangfalak pedig közvetlen ez alatt állnak. Az AZ-3 egyenesen ide teríti a hangját ha a falhoz teszem a gyári ajánlás szerint. 

De sandán méregetem időnként ezt is:
Másodrendű gyanúsított
Akárhogy nézem ez egy (párdon, kettő) kürtő üveggel az alján. Mondjuk jó messze oldalt, de akkor is. Ezek persze csak találgatások, megérzés, semmi más.

Ettől teljesen függetlenül észrevettem, hogy új bejegyzés írásakor új gombok is felkerültek a blog felületére. (Valószínűleg régóta ott vannak, csak nem foglakoztam velük.) Például olyan, hogy statisztika. Gondoltam megnézem hogy áll az átlag 7.5 olvasóm, de ettől még érdekesebbet is találtam, mégpedig hogy a blogomra linkelt egy fórum. Odakattintva  érdekes akusztikával kapcsolatos beszélgetést találtam. Rábukkantam többek közt egy olyan elgondolásra is, mely szerint érdemes kipróbálni a hangfalak asszimetrikus felállítást a szobában. A részletek a fenti linken olvashatók, amit én megértettem belőle, hogy a ferde felállítás mellett - ami legyen mondjuk 15º - a szoba nem egy "vonalban" lesz gerjesztve a hangfalak által és így nehezebben alakulnak ki hullámfrontok. Kicsit jobban terül a hang a szobában. Mivel a kísérlet semmibe sincs még több olvasgatás helyett inkább kipróbáltam.
Se nem 14, se nem 16.
A fenti képen látható vonal mentén állítottam fel a hangfalakat, majd hozzáforgattam a szönyegeket és a széket is. Szándékomban volt fotókat készíteni a végeredményről is, de csak nem sikerült. Milyen változást jelentetett? A középtartományban (de csak ott), több részletet például. Hogy ez jó volt-e, vagy nem, nem tudom. Bowie hangja közelebb jött, emberibb lett, ez tetszett. Ugyanakkor a felvételen esetlegesen megjelenő szalagzaj is sokkal hangosabb lett, ez viszont nem hiányzott. Kicsit minden nagyító alá került. Sajnos pont ott történt visszalépés, ahol eddig is "baj" volt, azaz sűrűbb zenéknél nagyobb hangerőn. Ezen felállás esetén már szétesett a ritmus és "kiüresedett" a hang, hiába voltak mélyek, mégse volt meg az alapja a megszólalásnak. Egy estét hallgattam így a rendszert, aztán másnap nem bírtam, hopp és vissza is kerültek a hangfalak eddigi helyükre. A 15º-al kapcsolatban azonban a legzavaróbb talán mégis inkább maga az asszimetria volt. Kényelmetlenül éreztem magam a szobában "ferdén". Azt hiszem még ha javult is volna valamit a hang, akkor se maradt volna így a rendszer e végett.

Ugyanakkor az ötlet érdekes és el tudom képzelni, hogy valahol segít. Egy próbát megér.

4 megjegyzés:

  1. Szia,
    egy ideje követem a "szobád" alakulását, már csak azért is mert kísértetiesen hasonlít az enyémre és érdekesnek találom a blogodat. Gratula hozzá + persze a rendszerhez is. Gondoltam jelzek, hogy azért van aki olvas :)
    üdv.
    Gege

    VálaszTörlés
  2. Szia,

    köszi, hogy billentyűt ragadtál! Akusztika irányba tervezek még hamarosan bejegyzést, ha minden összejön és ez úttal már nem csak találgatásról lesz benne szó. Hátha az is érdekes lesz :)

    Üdv:

    bt

    VálaszTörlés
  3. Szia!

    A mi régi építésű házunkban az a szoba, ahol filmet nézünk, és zenét hallgatunk, szintén asszimetrikus elrendezést engedett. Én közel 5 éve hallgatom így a rendszeremet, bár az a tiédhez képest low cost, de én ettől még szeretem. Szerintem a berendezések elhelyezése, a szoba tömöttsége (értsd: bebútorozottsága), formája mind felelős a kialakuló hang minőségéért. Nem is beszélve a bútorok, a szőnyeg és egyéb burkolati anyagok hangvisszaverő, illetve elnyelő képességéről. Szerintem az egészet minden esetben egy komplett egészként kell kezelni.

    Egyébként a blog nagyon tetszik. Sok jó ötletet valósítottál eddig meg, amikről hála az égnek, könnyen olvasható és érthető stílusban írsz. Csak így tovább!

    Üdv

    niof

    VálaszTörlés
  4. Szia,

    teljes mértékben egyetértek veled. Ezért is most előbb a szobát akarom rendberakni és csak utána (esetleg) megint hifi-vel foglalkozni. Illetve -ahogy te is írod - a bútorozás is kőkemény hifizés :)

    VálaszTörlés