2019. november 23., szombat

Szobára hangolva

Szinte már szégyenlem...de megint akusztika.

Itt hagytam abba, még a nyáron. Megcsináltam a tetőrészt, kicsit dolgoztam a hangfalak mögötti elnyelőkön. Alapvetően az RTA (azaz lecsengési idő) értékét optimáltam a szobának. Talán kicsit túl jól is. Na nem az értékek szerint, mert a 300-400msec közötti értékek elvileg pont jók egy zeneszobához. (Ettől némivel alacsonyabb nem árt mondjuk egy moziszobába.)

Mégis, néha az volt az érzésem kicsit megfolytottam a hangot a szobában. Valahogy nehezen szárnyalt, jobban kérte a hangerőt a rendszer, mint eddig. Elvileg minden oké, aztán mégse.

Csak épp nem tudtam hova nyúljak, megint elértem a saját határaim úgy éreztem. Végül felvettem a kapcsolatot a "Perfect Acoustic"-al. Őket már a poszt elején hivatkozott bejegyzésemben is megemlítettem, de nem találtam az "utat" feléjük akkor. 

Jobban átnézve az oldalat ráakadtam az on-line tanácsadás opcióra, ami igazán nem kerül sok pénzbe, így rizikózni sem kell vele. A szolgáltatás lényege, hogy az ügyfél jól körbefényképezi a szobáját, leírja miből vannak a falak, méreteket, cserébe meg kapunk vissza ajánlásokat. Én megtoldottam az alapinformációkat a REW méréseimmel is, az is támpont. 

Első gyors visszajelzés az volt, hogy bár lehetne az egészet másképp csinálni (más megoldásokat máshova tenni a szobában), de a mért értékek alapján ez így rendben van. A továbblendülést a probléma felvázolása jelentette, mi is ami nekem nem tetszik, amin javítani szeretnék. Kaptam vissza kicsit megdolgozott képeket a szobámról, ahol jelölve voltak hova mit kellene tenni. Alapvetően diffúzorokról volt szó, hiszen szélessávú elnyelő volt épp elég már a szobámban.

A javaslat érintette a hangfalak mögötti falat, a tetőrészt, a hátsó falat és a ferde oldalfalakat is. Azaz egyszerűbb, ha azt írom a padlót nem :) Úgy döntöttem a gipszkarton oldalfalakat egyelőre (és valószínűleg végleg) békénhagyom. Egyrészt nagyon messze vannak a hangfalaktól, másrészt nem akartam a szobából egy lépésben stúdiót faragni. Szóval lépjünk csak egyet (azaz 3-at) egyszerre.

Az egyik amit megtanultam, hogy a hangfalak mögé inkább diffúzorok kellenek (a cég szerint), semmint elnyelők. Ezt így első körben elég jól alátámasztotta, hogy az amúgy elég kis mérető fekete elnyelőmet tényleg jobb volt, ha nem raktam be legközépre. Szóval rendeltem két nagyobb méretű álló diffúzort a hangfalak mögé. Aztán két kicsit karcsúbbat a hátsó falra. A tetőrészhez pedig két rácsos diffúzort. Mindent saját méretre, hogy valahogy igazodjanak a meglévő elemekhez. A tetőtéri darab meg egyszerűen felfekszik a keresztgerendákra.

Személyesen mentem el értük, mert igen nehezek, postázni nem lett volna olcsó. Anyagból készült mind, a gyártó szerint a súly is fontos paraméter, hogy a megfelelő hatást hozzák a diffúzorok.

Éppen befértek az autóba
Hazaérve berakosgattam mindent, ahogy megterveztük. Nagyjából ez lett.

Két nagy elnyelőpanel ki, diffúzorok a helyükre
Hátsó falra a két hosszúkás darab került
A tetőtérbe meg elég volt "feldobni" a két rácsost
Az így előállt helyzettel az volt, hogy egyrészt megborult a szoba vizuális egyensúlya, főleg a hangfalak mögötti falon. A diffúzor fehér színe elütőtt az elnyelők kicsit bézses fehéjétől, érzetre középen meg semmi. Egyszer túl mozgalmas, aztán meg túl üres a fal. Mondjuk ez csak látvány, de azért ez is fontos. Főleg ha már ezzel a fallal szemben ülök. Másodrészt felszabadult két nagy elnyelő, amivel nem tudtam mit kezdeni. Ez nem volt meglepetés, de akkor is. A képen látszik, hogy beraktam őket félig takarásba az IKEA bútorok mögé, majdnem egészen a falig (ettől se lett szebb a szoba). De a legfontosabb, hogy a hang se stimmelt. Mert most meg valahogy össze tudott keveredni az üzenet az összetettebb, mozgalmasabb zenéknél. Elveszett a nyugalom belőle. Először valahogy a látványt próbáltam rendberakni némi bútor átcsoportosítással.

Két oldalra magasabbra raktam az IKEA polcokat
Ez hangon nem segített igazán, látványban is csak picit. Ezt követően rendezkedtem a hátsó falon kicsit a meglévő elemekkel.

Ugyanaz, csak másképp
De ez sem rakta rendbe a dolgokat. Az első fallal volt a gond. Itt aztán vettem egy nagy levegőt és úgy döntöttem jobban hiszek a saját fülemnek, mint az ajánlásnak. Némi kombinatórika után minden elemet megint csak kicsit másképp felhasználva erre jutottam...

Régi/új
A hangfalak mögé visszakerültek a szélessávú elnyelők úgy, ahogy eddig voltak. Kikerült viszont az elosztót és tápkábeleket rejtő doboz. Helyére ment az egyik nagyobb diffúzor. Ha kihúztam, hogy eleje egy szintbe kerüljön az elnyelőkkel, akkor ugyanúgy el tudott bújni mögötte az elosztó a kábelekkel.

Továbbra is rend van
A hátsó falon pedig csak folytatni kellett, amit már így is elkezdtem. A megmaradt nagyobbik diffúzor szerencsémre szinte pont bepasszolt egy nagyobb üres felületre.

Ott van jobbra szélen
Így a szoba is visszanyerte a hangulatát, nem is maradt semmi, amit ki kellett volna dobnom és ami a legfontosabb, hogy megtalálódott a hangzásban is az egyensúly. Kellően levegős, tágas a hang, de nem is túl izgága. Nagyjából 4-5 hónapja hallgatom így a szobát, azt hiszem ez a része kész. Se a fülemnek, se a szememnek nem hiányoznak további diffúzorok az oldalfalakról, úgyhogy az a lépés elmarad.

Nem ment elsőre, munka is volt vele nem egyszer, de úgy érzem ehhez már nem kell nyúlnom.

Done, ahogy a művelt spanyol mondaná.

*Az időbeliséget néha (látszólag) nehéz a bejegyzések között fentartani. A végleges elrendezésről készült képeken még a rugókon állnak a Rethm-ök, de az előző posztból kiderül, hogy aztán ezek ott igazán mégsem váltak be.

1 megjegyzés:

  1. Szerintem abszolút nem szégyen, sajnos végső soron egy rendszer hangját az akusztika határozza meg.Sokan félévente cserélgetik a komponenseket és nem látják be, hogy ez mennyire fontos.Gránitpadló, üvegfal stb....brr, egyik rosszabb mint a másik.Nagyon sajnálom őket.....Szerencsére már látszik, hogy egyre többen foglalkoznak vele.Sok sikert kívánok!

    VálaszTörlés