2018. augusztus 2., csütörtök

Townshend Seismic rugós rezgéscsilapítás

A hangfalak rezgéscsillapítása - elsősorban a hangfalaké - rajta volt a listámon, de nem idénre. Merthogy Townshend-et szerettem volna, de nem a légpárnás megoldását, hanem az újabb, rugósat. Ezek pedig egyrészt méregdrágák újonnan, használtan meg nehéz dolog az egész, mert...de nem vágok elébe a dolgoknak.

Miért is kellhet bárkinek ilyesmi?

Adódik nyílván a válasz, hogy mechanikai rezgéselcsatolásra, de utánaolvasva a dolognak ettől színesebb magyarázatokat találhatunk.

a) Elvezeti a hangfal saját rezgéseit, amit mondjuk a mélymembránok okoznak. Ez az Avantgard-nál elég könnyen tapasztalható dolog, mert elég rátenni a felépítményt alkotó oszlopra a kezünket és érezhetjük a rezgéseket, amiket a szub csinál. De azért úgy általában minden hangfalnál megfigyelhető a dobozra téve a kezünk.

Azt se gondoljuk, hogy itt minimális rezgésekről beszélünk, legalábbis ami a rezgések erejét illeti. Elkövettem az összeszerelésnél egy apró hibát, mikor először raktam össze a hangfalat. A középhangért felelős tölcsérek az álványzathoz hosszabító rudakkal és apró kis távtartókkal csatlakoznak (meg jó nagy csavarral). Amire nem figyeltem hogy a belső oldalon, ahol az állványzat profilja hengeres a távtartó rúd egyik vége úgy van kialakítva, hogy passzoljon a henger alakjához. A másik fele, ami a tölcsér irányában van, az egyenes.

Hengeres állványzat, ide kell a kimart távtartó
Ide meg mindkét oldalán egyenes végű kell
Van tehát oldalanként három távtartó, amelyek egyforma hosszúak, csak az egy az egyik végén be van homorúan marva. Ezt cseréletem össze egy egyenessel. Ez első körben nem okozott semmit, egészen addig, míg be nem talált egy-egy erősebb mélyfrekvencia. Ekkor hallhatóan berezonált a hangfal. Nem úgy általában, ha sok mély volt a felvételben, csak bizonyos frekvencia esetén. Mindezt úgy, hogy masszívan össze volt csavarozva minden. Miután lokalizáltam a problémát és megcseréltem a két tagot a jelenség megszűnt. Elég volt csak egy kis minimális mechanikai elcsatolási probléma és máris megmutatta magát a rendszerben található rezgési energia. A rugók felszerelése után érezhetően "lenyugszik" ez a jelenség. Akár a szubra, akár az állványra téve a kezünk tulajdonképpen semmi nem érezhető.

b) Elcsatolja a környezetet a hangfaltól.  Erről lehet is demókat találni, például ezt. Kipróbáltam én is telefonra telepíthető szeizmográf segítségével, de azt találtam, hogy az eredmény nagyon függ attól, hogyan állítom be az alkalmazás szűrőit. Milyen frekvenciával történik a  mintavételezés  és milyen irányú mozgásokat mérünk. Ha ultra szenzitívre állítottam, akkor megfigyelhető volt a hatás, más beállítás mellett nem. Gondolom ez nagyban függ a padlózattól is, hogy az mennyire viszi a rezgéseket. Nálam elég masszív a padló, talán ezért nem volt átütő a dolog.

c) Elcsatolja a hangfalat a környzettől. Elvileg arra is jó ez a megoldás, hogy meggátolja a mélyhangok terjedését a padlón/falakon keresztül. A teória szerint a padlóval közvetlen kapcsolatban lévő hangfal direkt mechanikai csatoláson keresztül átadja a rezgéseit a padlónak, ahol ezek a rezgések szépen tovább közlekednek a falak (és adott esetben a szomszédok) felé. Az ígéret szerint a haragos szomszédokat is lehet vele békíteni. Ez nálam valahogy megint csak sosem volt probléma. Egyrészt biztos azért is, mert családi házban kevésbé tényező a szomszéd...

d) Ez a b)-nek egy fantáziadúsabb verziója, amennyiben nem a mozgásunk/teherautók, stb. által keltett rezgések elcsatolása hozza a kívánt eredményt, hanem a föld állandó mikrorezgéseinek elcsatolása. Amely rezgés ugyan borzasztó kicsi, de egyébként összemérhető egy magassugárzó membránjának kitérésvel. Tényleg, nem én találtam ki, 3:45-től található ez a magyarázat.

Akárhogy is nézzük, a lényeg, hogy megfelelő frekvenciára (30 Hz körül) hangolt csillapított rugós rendszerrel elcsatoljuk a hangfalat a környezetétől. Még egy gyakorlatiasabb példa, aztán abbahagyom a linkelgetést, akit még ezek után is érdekel a megoldás szakmai magyarázata talál még infót a neten.

A felhasználónak elvileg annyi dolga van, hogy kiválasztja a csillapítandó eszköz súlyához megfelelő rugókat (súlycsoportokra vannak osztva), ezzel biztosítva, hogy a rugóztatott tömeg rezonanciafrekvenciája megfelelően alacsony lesz.

Pontosan hogy is működik?

Mármint mi van a csomagban és hogy valósul meg a fenti teória termékben...

Az alap, ami minden mostani rugós megoldásban megtalálható, az az ú.n. "pod".


Négyesével lehet ilyenek venni. Tehetők készülékek, stabil, egyenes felületek alá. A "sapka" lecsavarozható, akkor ezt látjuk:



Azaz egyrészt a súlykategória jelölést (jelen esetben "zöld"), egy csavarmenetet és egy nagyon pici lyukat, amin kerersztül sziszegve ki-be áramlik a levegő. A rugót tehát kiegészíti egy zárt gumi palást ebből a levegő csak a pici lyukon tud áramlani, ettől lesz csillapított a rugó.  A "csavar" maga a sapkában található.


A szintezés úgy történik, hogy ez a csavar tetszőleges mértékben csavarható be a menetbe, nem feltétlen kell teljesen az aljáig. Így kicsit több, mint 1 cm-el lehet "emelni" az alátámasztáson.

Lehet aztán még ezt tovább specifikálni "sarkok" (corner) beszerzésével. Ebből van egyenes, meg íves profil.

Egyenes verzió háton
Ezeknek a sarkaknak is van saját "sapkájuk", tehát a "pod"-ról leszerelt filcezett sapkára nincs szükség, ha a sarkat használjuk. Éppen ezért rendelhető mindenféle variációban a dolog, hogy ne legyen feles alkatrész. (Sarkakhoz nem jár extra "sapka").

Be kell csavarni, de nem muszáj végig
Lábára állítva

Íves profil már a helyén
A sarkak jó nehezek, fémből vannak, eltörni biztos nem fognak. Úgy általában az egész masszívítást sugároz, érzetre és súlyra egyaránt.

Aztán van még kifejezetten készülékek és csak hangfalak alá való megoldások, meg teljes állványzat. Mindegyiknek ez a rugós/csavaros megoldás az alapja.

Ami még fontos, az a megfelelő rugó megválasztása. Ehhez pedig azt kell tudni milyen súlyt kell majd tartania.  Segédlet a gyártó oldalán található grafikon, amiből kiolvasható, hogy például a zöld jelzésű rugók darabonként nagyjából 5 és 10 kg között terhelhetők.

Kicsit végig kell gondolni, de egy hangfalhoz 8 rugó kell a sarkak használatával (hiszen egy sarok 2 rugót tartalmaz és általában négy sarka van egy doboznak). Azaz ha 60kg-os a hangfalam és ezt a súlyt 8 fele osztom, akkor 7.5 kg terhelést kapok egy rugóra. "Zöld" színű lesz a nyerő.

Bonyolítja elméletben a helyzetet, hogy nem egyenlő súlyeloszlású terhelés esetén elképzelhető, hogy más súlyra méretezett rugó kell a nehezebb részek alá, mint a könnyebbhez.

Nagyjából ennyit a "technikáról". Egyszerű, de egyszer csak látni kell, hogy megértse az ember.

Használt tárgyak...

Ahogy említettem, ezek a rugós megoldások nagyjából egy vese árában vannak. Döbbenet tényleg. Nem is titkolja a gyártó, itt lehet elkezdeni oszatni/szorozni. Szóval gondolatban is maradt a használt - majd egyszer.

Mígnem kolléga/hifitárs küldött levelet (ismervén, hogy érdekel a téma), hogy az e-bay Kleinanzeige-én (apróhírdetések) van fent ilyen használtan. Hifishark nem is hozza, nem is tudtam, hogy az e-bay-nek van ilyen aloldala, de a tipp megvolt.

Német tulajdonos, 2 db 4-es szettet árul. Meg még másik 4-es szett, de arról nincs kép. Csak utalás, hogy van még. Közben nem csak pod, tehát magában álló rugó, hanem a fent mutatott sarkak is, ráadásul egyenesből és ívesből is.

A képeken mindkét fajta sarokból látszott pár darab, meg rugókból is pár darab, de sehogy nem jött ki a matek. Most akkor a 4-es szettben pontosan mi van? És hány sarok (corner) van? És milyenek?

Ami viszont biztos stimmelt, hogy zöld jelzésű rugókról van szó.

Én úgy számoltam, hogy mivel 3 lába van a hangfalnak (egyik oldalon egy, másikon kettő) hangfalanként 6 db rugóval meg tudok élni a 8 helyett. Nagyjából 60kg hangfal darabja, tehát még a pont jó rugónkénti 10kg terhelést kapnák a rugók. (Kék rugó már túl erős lenne).

Legegyszerűbbnek azt találtam, hogy beszélek emberünkkel, miből is hány darab van eladó. A történethez hozzá tartozik, hogy németül elég sokat szoktam elég összetett dolgokról beszélni, mégse tudtam egészen zöldágra vergődni azzal mi is van itt pontosan árura bocsájtva. A szettek és corner-ek száma valahogy sose állt össze. Úgyhogy a fordított módszert választottam és elmondtam, hogy mennyi kell és mire, majd megkérdeztem ennyi van-e eladó.

Volt. Meg is állapodtunk, kaptam is írásban megerősítést, hogy akkor ennyi szettet vettem. Megint nem állt össze a kép. Lementem elemi szintre és megkérdeztem: mennyi rugót vettem, tessék mondani? 8-at, jött a válasz. Az normál esetben egy hangfalra elég, de még a 3 lábon álló hangfal esetén is 2x6 kell, azaz 12. (Mikor rákérdeztem, hogy mi nem volt érthető azon, hogy van 2 hangfalam és azokat akarom elcsatolni, az volt a válasz, hogy ő is csak úgy csinálta, hogy elől rugó, hátul tüske. Ennek meg aztán semmi értelme...) Na de akkor kell venni még. Van még? Van...de az egyik podnak valami baja van (összesen 16 van neki), de akkor 12 hibátlant küld nekem.

Ráfizettem a különbözetet, fel is adta emberünk a csomagot. Meg közben írt, hogy úgy gondolta elküld nekem mindent, minek tartsa meg a maradék 4 rugót. Ajándék. Tessék, egy jó hír.

Meg is jött az egyébként elég nehéz csomag és nem is tégla volt benne.

Hanem...11 darab hibátlan zöld színű rugós alátét (illetve komplett pod, sapkával), egy zöld, aminek a teteje kaputt volt, a csavarmenete kiszakadt. Meg még 4 darab sárga pod, ami egyel gyengébb rugót rejt magában. Plusz 4 db egyenes állványka és 4 darab sarok alá való íves.

11 jó zöld, 4 sárga és egy hibás zöld a legszélen
4 egyenes és 4 íves sarok
Ezt a káoszt. Miért van 4 db sárga? És miért 4 ilyen és 4 olyan alátét?

Összességében azért nem reklamáltam, mert kaptam plusz rugókat, az viszont nem volt jó, hogy a zöld-ek nem adták ki a szükséges 12-őt. Oké, kicsit reklamáltam, hogy így vennem kell egy zöldet. Kaptam is vissza egy rövid "schade" levelet. (Meg írtam a Townshend-nek, hogy vennék egy zöldet - kb. 1 hónapja volt ez - azóta sem válaszoltak).

Szerencse is kell

Azért elkezdtem sakkozni, mégis mit tudok ebből kihozni. Egy hangfalhoz való 6 egyforma rugó van mindenképpen, nézzük hogy is működik a dolog. Kísérletképpen fogtam 3 egyenes tagot és beraktam őket a hangfallábak alá, ahogy eredetileg elképzeltem.

Majdnem pont így...
Meg ugye a túloldali láb alá is így. Erről az egészről fotó nincs, mert ez így nagyon instabil volt. Egyrészt a másik oldalon középen elhelyezkedő 2 rugó a sarkakat nem tartotta, másrészt erősen "orrnehéz" a hangfal. Nem triviális a dolog, mert igaz, hogy elöl vannak a hangszórók, hátul viszont ott a nem apró toroid trafó és a hűtőborda az erősítőhöz. Bár végül is a magashangszórónak is 4kg-os mágnese van, szóval ja...veszedelmesen dőlt/előre befele a hangfal, éppen billenéshatáron volt. Eredeti elképzelés a hangfalankénti 6 rugóval kuka. Első nekifutásra fogalmam sem volt hogyan tovább.

Aludtam rá egyet és támadt egy ötletem, amivel már majdnem célba is értem. Először is leszereltem a hangfal eredeti lábait (fenti képen már nincsenek bent az állványban). Erre azért volt szükség, hogy a szub alja és a lábak egy szintbe kerüljenek.

Síkban vannak
Ez azért is van így, mert egyébként a hangfal nem csak a három lábán ácsoroghatna, hanem a szubba csavart tüskéken is. Kézikönyve szerint az állványzat lábai csak addig használatosak, amíg meg nem találjuk a helyét, utána jöhetnek a tüskék. Mindezek mellett általában lábakon szoktam látni az Avantgarde-okat, nem tüskéken.

Ahol két láb volt, ott bekerültek abba a konfigurációba az egyenes tagok, ahogy a fenti kép mutatja, a másik oldalon viszont nem a lábat használtam megtartási pontnak, hanem a szubot magát.

Így
De kellett még egy trükk, mert bár nem voltak túlterhelve a rugók, mégis túl mélyre süllyedt még ez a sarka a hangfalnak, bután lefele nézett az egész. Itt lehetne elvileg a csavarmenettel játszani, de ránézésre több kellett, mint egy centi. Így aztán fogtam egy nem használt sapkát és kiegészítettem vele a sarokelemem.

Simszelve
Még van is egy kis lyuk a sarokelemen, ahova beillik a sapka csavarmenete. Stabilan illeszkedett a szub alá.

A hátsó résszel voltam még mindig gondban, mert már csak 3 jó rugóm volt. Mivel az megfigyeltem, hogy a hátul sokkal könnyebb a hangfal, mint elöl, azért egyrészt a sárgákból kettőt elrejtettem az egyenes tagokba, így a külső oldalon volt 3 zöld és 1 sárga rugó. Látszatra teljesen jó, semmi nem rogyik meg. A szub hátsó sarkába pedig beraktam egy zöldet, sapkástúl mindenestűl. Gondoltam ha kisebb a súly, talán egy is elbírja.

Ott van jobbra egyedül
Így a hangfal már szépen állt, ahogy kellett, stabil is volt, viszont az egyke zöld láthatóan túlságosan össze volt nyomva. Talán ha 1-2mm játéka volt lefele. Szóval sokat haladtam a megoldás felé, de még nem volt jó.

Aludtam rá egyet és kipróbáltam az egyik hangfalnál, hogy mi van, ha oda is sarokelemet teszek két rugóval.

Elöl-hátul sarokelemek a belső oldalon
Így viszont már tényleg jó volt. Stabilan állt a hangfal, tudott mozogni is minden irányban. Viszont ahhoz, hogy mindkét hangfalat így megcsináljam, ahhoz hiányzott egy rugó, mivel így már összesen 12-nek kell lennie a két hangfal esetén. Ekkor írtam a Townshend-nek, hogy kellene egy zöld.

Aztán aludtam rá egyet és arra gondoltam, miért nem próbálom ki a defektes rugót is. Az, hogy a csavarmenete hiányzik, az önmagában most nem gond, mert mindegyik rugó teljesen be van csavarva, annak meg akkor van szerepe, ha emelni akarok. Jobban zavart, hogy így nincs meg a légcsillapítás. De azért próba szerencse, hiszen a rugó megvan, a palást megvan, a talpak megvannak...Beraktam hát egy hátsó sarokelembe és legnagyobb meglepetésemre pont úgy viselkedik, mint a jók. Nem lehet megmondani hol van a rossz és hol a jó. A 4 sárga rugó a hátsó részeknél van elrakva, ahol eleve kisebb a terhelés, tehát az is rendben. Összeállt a kép.

Nagyjából ennyire tud billegni*
Ami a legcsodálatosabb az egészben, hogy tulajdonképpen pont arra volt szükségem, amit kaptam. 8 egyrofma egyenes taggal nem lett volna megoldható a dolog, mert azokat nem lehet beforgatni a szub alá. 8 íves sarokelem megint nem lett volna jó, mert azoknak meg útban van az állvány azon az oldalon, ahol két láb van. (Hacsak nem forgatom kifele őket...talán...). A sárga rugók is megtalálták a helyük. Sőt, hátra zölddel vegyítve még egyenletesebb állást adtak, mint csak a zöldeket tettem volna.

Ha csak azt kapom, amit kifizetek nem tudok az installállás végére jutni. Szerencse is kell néha...mégha elsőre nem is tűnt annak.

Tapasztalatok

Elég markáns hatása van a rugóknak a hangra, nem az a találgatós dolog. Egyrészt sokat nyugszik, tisztul a közép és magastartomány, nyílik a tér. Már megint. Aztán eszembe jutott revox kommentje az Audiopax-okról szóló első bejegyzés alól:

"...és még lesz kb 15lépcsőfok,ha már megvannak a készülékek. a vicces,a rendszered hangja egyre "semmibb" lesz..."

Hát nagyjából tényleg ez van. Hámozódik a dolog, mint a hagymahéj. Hogy azért el lehessen képzelni, az alábbi szám például sokat profitált a rugókból. Elég erősen effektelt az énekesnő hangja, könnyen az érthetőség kárára megy a dolog. Pedig ott van minden, érthető is.


Általában véve nagyobbat lélegzik a rendszer. Ugyanakkor a legnagyobb hatása a mélyekre van. Ott tűnik el a legtöbb búgás, felrakódás. Lecsontozódik és pontosabb ritmusú lesz a mélyszekció, több textúrával, felbontással.

Az Avantgarde-ok esetében azonban van még egy további jótékony hatás, mivel pontosabb integráció érhető így el a tölcsérrel. Az Uno Nano (meg a kisebb tölcsérek) meg még egy fokkal többet nyernek ebből, hiszen ott magasabbra kell mennie a szubnak (egy Duo-hoz képest például) úgy, hogy nem kellene közben összebrummogni a középtartományt. Ez a nagy játék az Uno Nano-val. Milyen magasra engedem a szubot milyen hangerővel. Ha túl magasra megy vissza kell venni a hangerőből, mert belemaszatol abba, ami nem az ő dolga. Ha lejjebb veszem a frekvenciát akkor lehet adni az érzésnek, csak nem fog összeérni a középpel. Ezt kell tulajdonképpen megtanulni/kitapasztalni minden Avantgarde-nál. A rugók meg annyiban segítenek sokat, hogy eleve kevesebb a brummogás, tehát lehet menni feljebb frekvenciában, szépen összetalálkozni a középpel és kakaót is lehet hozzá adni. Azért ebből nagyon jó dolgok jönnek ki a végén.

Összességében a Townshend rugók teszik a dolgukat és ki nem venném őket a rendszerből így, hogy már bent vannak. Majdnem azt mondom a tölcsérekhez gyári extra-ként opcióznám. Nehéz azonban tiszta szívvel ajánlani, mert a használt árából is lehet venni például két darab Ant-ot. Újonnan meg komplett rendszereket, amik zenélnek, nem csak rugók. Ugyanakkor meg mégis valami olyasmit csinálnak a hanggal, amit se kábel, se elektronika. Nem nüasznyi apróság és nem találom negatív oldalát a dolognak. És ezt a fegyvertényt szerintem a Townshend-nél is bemérték.

Lehet osztani/szorozni...

*a hangfalak nem mozognak maguktól így természetesen. Legkisebb lányom rejtőzik a hangfal mögött a poszt kedvéért :)

1 megjegyzés:

  1. Majd kis idő után csinálj egy kontrolltesztet. Régebben mi légpárnáztunk,ill én Darumát is próbáltam alá. Jó is volt,de valamit ezzel száműztem. Azokat az energiákat,ami halkan is olyan hangot eredményezett,ami tele volt nyers erővel. Ezek az alátétek olyan dobozoknál,ahol a hangszóró a doboz tömegének töredéke,pl Townshend Glastonbury, vélhetően jól működnek,de a tölcsérek szubja baromi nagyot tud visszarúgni. Szerintem nem árt nekik a feszesebb megtámasztás,pl a saját lábbán. Hülye párhhzam ,de nem mindegy,hogy a vizen sikláshoz dobok egy lábtempót,vagy a medence széléről lököm el magam. Az említett brummogást úgy oldottam meg,hogy a hangfal alá vágtam padlószőnyeget,ami kicsit túlér a hangfalakon, erre került az állvány. Elég sokat csillapít. Aztán a szubok mögé pakoltam "hangtörő" lapokat és ezek tologatásával egész jól lehetett állítani a szub brummogásàt. De megoldás lehet a Townshend Isolda kábel használata is a szubhoz. Nem állítom,hogy tuti jobb lesz saját állványán,de annak idején elég sokféleképp próbáltuk, pl a szubok leszerelve az állványról és Townshend talpra téve. A végen ment vissza az állványra. Na, jó,alvás. Érdekes téma,de még tuti fogod próbálgatni :)

    VálaszTörlés