2019. január 6., vasárnap

Forráscsere 4 - HQ Player

Mondjuk úgy nem olyan végtelen egyszerű dolog lecserélni a CD játszót úgy, hogy a hangminőség is megmaradjon. Legalább nagyjából.

Negyedik felvonás.

Egy, kettő, három. Három tovább.

És lesz ötödik is hamarosan. Illetve már van, csak meg kellene írni.

De vissza ide, a negyedikbe.

Eleve úgy terveztem, mikor nekiindultam a Roon-nak, hogy házasítani fogom a HQ Player-el. Harsog tőle a net, hogy muszáj. Egészen olyan extrém kijelentésekig, hogy HQ Player nélkül élvezhetetlen a Roon. Mindezt a Roon saját fórumán (is).

Saját fülemmel szerettem volna hallani miről van szó, de nem sikerült elsőre összehozni a dolgot. Banális oka volt. A 2009-es Unibody MacBook Pro gépem nem tud kidőlni alólam. Az iTunes által felkinált legutolsó OS X verzió ehhez géphez pont nem volt már kompatibilis a HQ Player-el. Minimum "El Captian" kell neki.

Ennyiben is maradt jó ideig a dolog. Talán azért is, mert teljesen jól elvoltam a MacBook Pro/Tidal/Roon/Aqua fogattal.

Pedig nagyon örültem volna egy próbának, mert előttem állt egy döntés. Idővel szerettem volna valami célvasat a MacBook helyett. De mit? Két fő irány látszott. Audio PC, vagy hálózati lejátszó. Utóbbi esetben mondjuk SOTM, vagy InnuOs.

HQ Player jellemzően nem fut hálózati lejátszókon. Túl nagy a számítási igénye. Egyedül a SOTM aki kínál HQ Player hálózati végpontot (NAA). De akkor még kell ugye a számítógép, ami futtatja a Roon Core-t és a HQPlayer szervert. De alapvetően a hálózati lejátszó irány azt jelenti, hogy nincs HQ Player.

Teljesen véletlen futottam bele, hogy az iTunes kikerülésével, az operációs rendszert pendrive-ra mentve fel tudom tenni mégis az El Captian-t. Frissítés megtörtén problémamentesen, ezt követően pedig tudtam telepíteni a laptop-ra a HQ Player próbaverzióját.

Na de akkor...mi is ez a HQ Player? Gyári felsorolás a funkciókról itt. Bár célszoftvernek ismerszik, elég tág. Alapvetően egy nagyon szofisztikált túlmintavételező és digitális zajmoduláló (noise shaping) szoftver. De csinál PCM-ből DSD-t és vissza, kezeli az u.n. "convolution" fájlokat (frekvencia és fáziskorrekciós adatok visszajátszáshoz), többcsatornás anyagokkal is megbírkozik és tulajdonképpen egy komplett lejátszó szoftver, habár elég fapados felülettel. Biztos még ennél is többet...

Legtöbben mégis a túlmintavételezési és zajmoduláció algorimusai miatt használják. Mondhatni elég sok szabadságot ad a felhasználónak...
Ennyi sok túlmintavételező algoritmus van. (3.20.4-es verzióban).
Ezek a digitális zajmodulációs algoritmusok (eredetiben "noise shaping"). És ha mindez még nem elég, kapunk egy csinatos beállítások panelt is...
Meg egy közel 40-en oldalas kézikönyvet.

Szóval az a helyzet, hogy erre kell egy kis időt szánni. Meg nem árt tudni milyen környezetben használjuk.

Az én példámon vezetve...nekem egy ellenállás létrás DAC-om van. Ez egy PCM eszköz. Multibites DAC-ok alapvetően azok. Ha ilyenünk van, akkor DSD konvertálást erőltethetjük ugyan, de a DAC belül mindenképpen PCM-et fog belőle csinálni, szóval minek. Ezzel az én esetemben ki is lőttük a szoftvernek a DSD átalakítással és feldolgozással kapcsolatos beállításait.

Ha elolvassuk a manuált, a túlmintavételezési algoritmusok mellé kapunk egy-egy rövid, ámbár nagyon technikai leírást. Sokra nem megyünk igazán velük, hallgatózni kell. Nekem elsőre a "closed-form" tetszett meg, itt éreztem, hogy tényleg hozzátett a hangminőséghez a program. Pár nap együttélés után azonban kiderült, hogy ez az algoritmus nagyon elbánik a gyengébb minőségű felvételekkel (és nagyon brillíroz a jobbakkal). Mivel nem a felvétel minőségére kihegyezett zenéket hallgatok, ezért nem ez lett a befutó. Végül egy olyan algoritmus mellett kötöttem ki (polynominal-1), amiről a manuál azt írja, hogy a legtermészetesebb audió célokra, nagyon rövid digitális elő-és utáncsengéssel. Meg hogy "nem ajánlott". Kérdés persze, hogy akkor meg minek van a listában, de a neten kutakodva többen találták úgy, hogy az ajánlások valóban csak ajánlások. Szóval kinek mi. Ezzel a szűrővel a Roon-hoz képest szabadabb a zene, nagyobb a sodrása. Megmarad nyitottnak de nyugodtabb is. Nem rossz üzlet.

A zajmodulációt illetően ugyanúgy kapunk egy listát, ez úttal kicsit színesebb magyarázattal, néha még zenei stílusra vonatkozó ajánlással is. Plusz egy jó részéről kiderül, hogy DSD-re van szabva, tehát értük se kell, hogy fájjon a fejem. A maradékból szemezgettem, próbálgattam, végül a "shaped" nevű mellett kötöttem ki.

Hozzá kell tenni, hogy az Aqua sem digitális túlmintavételezést, sem digitális szűrést nem csinál. Azaz a HQ Player beállításai nem konkurálnak a DAC saját belső (általában gyengébb minőségű) algoritmusaival. Ez a DAC tulajdonképpen egy fehér lap a HQ Player számára, mondhatni ideális hozzá. (Nem véletlen használ a szoftver fejlesztője is létrahálós NOS DAC-ot).
A fentebb leírt beállítások Roon szemszögéből
Maga a fő gondolat is az a HQ Player mögött, hogy a számításintenzív digitális feladatokhoz fogjuk be a PC-k erőforrásait, amik nagyságrendekkel nagyobbak, mint a CD játszók/DAC-ok IC-iben rejlő lehetőségek. Ez aztán azt is jelenti, hogy a számítógépes platformot kihasználva nemcsak annak kapacítását, de flexibilitását is megkapjuk. Példa erre pont a korábban említett "closed-form" algoritmus, amivel a Chord jelent meg először (ha nem tévedek), jó nagy hírverést csapva köré. Ez került leképzésre a HQ-Player-el is nem sokra rá, csak még nagyobb pontosággal...

Amúgy is érdekes trenddé kezd vállni a fejleszthető DAC-ok elterjedése. PS Audio, DCS két példa. Korlátozott módon (a hardver adott), de hasonló flexibilítást próbálnak kínálni az update-eken keresztül. (PS Audio: Huron, Redcloud, Snowmass).

Nekem azonban úgy tűnik ennek a játéknak a királya a HQ Player. Az első digitális jelfeldolgozó szoftver, ami az én füleimnek nem öli meg az életet a zenében. Sőt, emel a hangminőségen. A Roon-ban is lehet (sokkal egyszerűbb módon) szoftveresen túlmintavételezni. Az nekem kiírtja a lelket a zenéből. Maradtam mindig kikapcsolt DSP mellett. Finomabb tudott lenni a megszólalás, de mindig érdektelenebb lett.

A HQ Player használtának azonban lettek a hangminőségen túli következményei is.

Az említett 2009-es MacBook Pro (még eredeti akkumulátorral, messze túl az 1000 cikluson) eddig Roon core+végpont funkciójában nagyjából 3 és fél órát tudott működni. A HQ Player használatával ez lecsökkent nagyjából 2 órára. (A laptop töltője nincs bedugva az audió rendszer elosztójába, az íróasztalon töltődik. Tehát addig volt zene, amíg bírta akksival a laptop). A 3 és fél óra összesen kétszer nem volt elég, mivel háttérzenélni nem nagyon szoktam. A 2 óra már tud kevés lenni.

A megnövekedett számítási igény ahhoz is vezetett, hogy sűrűbben használja a laptop a ventillátorát. Eddig télen soha, nyáron gyakran ment. HQ Player-el télen is elkezdte használni, mikor nem volt olyan meleg a szobában. Ventillátornak meg hangja van és zavar.

És végül...a HQ Player eldöntötte a kérdést, hogy streamer vagy audio PC legyen a következő lépés.

1 megjegyzés:

  1. Szia!
    Most olvastam, hátha érdekel:
    https://ipon.hu/magazin/cikk/valodi-premium-hangkartyat-mutatott-be-az-evga

    VálaszTörlés