2011. március 5., szombat

Akusztikáról (Ethan Winer tollából) - Bevezetés

A Bevezetés bevezetése

Talán itt futottam bele Mr. Winer akusztikával foglalkozó oldalába. Bár innen-onnan folyamatosan csipegettem az információkat a témáról, ez volt az első olyan összefoglaló számomra, amely az alapoktól, logikusan felépítve végigjárja a témakört. Véleményem szerint kötelező olvasmány mindenkinek, akit komolyan foglalkoztat a minőségi zenehallgatás gondolata. Ezt annyira így gondolom, hogy úgy döntöttem veszem a fáradtságot és - Mr. Winer engedélyével - lefordítom írását, hogy itthon akár angol nyelvtudás nélkül is bárki számára elérhető legyen. Mivel maga a cikk nagyon hosszú, ezért részletekben fogom kirakni a blog-ra, ahogy időm engedi a fordítást. 

Szigorúan tartva magam az egyébként nem csekély információ lefordításához nem vállalkoznék Winer úr biográfiájának ismertetésére, de akit mégiscsak érdekel ánglisul megtalálja itt. Érdemes átolvasni, valóban különleges ember. Képes volt például készíteni egy rövid teremakusztikával foglalkozó felvilágosító videót. Mármint a szó szoros értelmében, mivel csak felnőttek számára ajánlott. Akit zavar a mesztelen női test látványa véletlen se tekintse meg!

Azt hiszem a bevezetés felvezetésének ennyi bőven meg is teszi, átadom blogom sorait Mr. Winer gondolatainak.

Bevezetés

Örömmel látom, hogy mostanában egyre nagyobb az érdeklődés a teremakusztikai megoldások iránt. Nem kell régre visszatekintenünk, öt évvel ez előtt is ritkaságszámba ment, hogy újságcikkek, vagy fórumok akusztikáról, basszuscsapdákról, szobai módusokról és hasonlókról értekezzenek. Manapság már egyáltalán nem ilyen elhanyagolt a téma. Mint ahogy nem is szabad annak lennie - egy felvételi vagy visszahallgató helység akusztikája vitathatatlanul fontosabb mint szinte bármi más!

Napjainkban a legtöbb eszköz elfogadhatóan lineáris az audió frekvenciák legfontosabb részein. A torzítás - leszámítva a hangfalakat és mikrofonokat - annyira alacsony, hogy már nem is számítanak fontos tényezőnek. A zaj pedig - amely nagy probléma volt az analóg, szalagos rendszereknél - tulajdonképpen nem is létezik a modern digitális felvételeknél. Tulajdonképpen - figyelembe véve hogy már a félprofesszionális készülékek is milyen minőségre képesek - a valós kihívás manapság inkább az, hogy ki milyen jó hangmérnök és milyen az akusztikája a felvételi és keverő helységnek.

Mi értelme vásárolni egy mikrofon előerősítőt, aminek az átvitele nyílegyenes egyenfeszültségtől egészen mikrohullámú frekvenciákig, ha a helység akusztikája akár 20 dB-es csúcsokat és beszakadásokat mutat a teljes basszustartományban? Vajon mennyire fontosak a zenei történés alatt 110 dB-el megjelenő jitter okozta torzítások, ha a stúdióban egy állóhullám kiadós 80 Hz-es lyukat okoz, pont ott, ahova a basszus rögzítésére szolgáló mikrofon kerül? Nyilvánvaló, hogy ilyen mértékű hangvisszaadási problémák órási problémát jelentenek. Mégis, a legtöbb stúdióban és visszahallgató szobában tettenérhetőek. Sőt, ami még rosszabb, sok stúdió tulajdonosnak fogalma sincs róla hogy ilyen problémái vannak! Eléggé nehéz egy minőségi felvétel előállítása, ha azt sem tudjuk hogyan is szól valójában a zene. Ettől már csak a keverés bonyolultabb ügy. Hogyan fog a felvétel máshol, a stúdión kívül is ugyanúgy megszólalni ahogy mi akartuk?

Ez a cikk (itt a carboncopy-n ezek a bejegyzések) az akusztikai tervezés alapelveit ismerteti(k). A bejegyzés egyes részei az Electronic Musician újságban megjelent "basszus csapdák tervei" cikkből, a céges weboldalamról, vagy éppen a különfélre audio fórumkba beírt hozzászólásaimból köszönnek vissza. Túlnyomó része azonban új anyag és nem jelent meg sehol máshol. Azzal a céllal gyűjtöttem ide ezeket az információkat, hogy létrejöjjön egy átfogó forrásanyag, amely mentes a marketingtől. A célom, hogy teljeskörű és használható tanácsokkal szolgáljak, amelyek mindemelett megérthetőek a józan paraszti ész logikájáva és nem támaszkodnak erőteljesen matematikára és képletekre. Bár sok könyv kapható, amely a felvevő és visszahallgató szobák akusztikájával foglalkozik, a legtöbb jó kiadvány túlságosan technikai ahhoz, hogy egy átlagos audio iránt érdeklődő különösebb erőfeszítés nélkül képes legyen megérteni a benne foglaltakat. Ezen felül több könyvet is meg kellene vásárolni (és el kellene olvasni), hogy összecsipegessük belőlük az igazán fontos információkat. Minden, amit itt rendelkezésre bocsájtok egyaránt érvényes a házimozitól a kis templomokon át minden szobára, ahol a magas hangminőségű zenehallgatás elvárás.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése