2011. március 13., vasárnap

Akusztikai megoldások

A bejegyzés Ethan Winer oldalának fordítása. A bejegyzéssorozat itt kezdődik.


Az akusztikát javító megoldásoknak négy alapvető célja van 1) A lehallgatóhelység frekvenciaátvitelének javítása az állóhullámok és akusztikai egymásrahatások (interferenciák) kiküszöbölése által; 2) a kisebb termek modális csengésének (ringing), illetve a nagyobb stúdiók, templomok utózengéseinek a csökkentése; 3) a szobában terjedő hangok elnyelése illetve szétszórása a csengő- és visszhangok csökkentésével a sztereó térlekpézés javításának érdekében; 4) A szoba bejutó hangok, illetve a szobából kihallatszó hangok csökkentése. Másképp mondva, hogy ne zavarjuk a szomszédokat ha zenét hallgatunk, valamint hogy minket se zavarjanak az utcán közlekedő teherautók a zene élvezetében (vagy éppen, hogy azok hangja ne kerüljön a felvételre).

Kérem, legyenek arra tekintettel, hogy az itt ismertetésre kerülő akusztikai javító megoldások a szobán belüli minőség javítására hivatottak. Nem céljuk a szobák közti hangterjedés megakadályozása. A hangterjedés és áthallás konstrukciós megoldásokkal csökkenthetők - vastag, masszív falak alkalmazásával és a szoba izolálásval - általában a padló és falak lebegtetésvel és a mennyezet rezgésizoláló függesztésével. Az ilyen értelemben vett hangszigetelés kérdése túlmutat ezen írás keretein. A hangszigeteléssel és az ehhez szükséges építési eljárások iránt érdeklődőknek a Rod Gervais: Stúdió otthon: építsd meg akár a profik könyvét javaslom.

A megfelelő akusztikai megoldások a zavaros hangú, gyenge középtartomány felbontással és egyenetlen basszus visszaadással rendelkező szobát tiszta, feszes hangzásúvá tudják alakítani, melyben öröm zenéthallgatni vagy dolgozni. Akusztikai megoldások nélkül nehéz hallani mit is csinálunk, sokkal több munka jól kikeverni egy zenei anyagot. Házimozi esetében a rossz akusztikai viszonyok elmossák a hangokat, nehéz lesz azok forrását kihallani, a frekvenciamenet pedig egyenetlen lesz. Hiába áldoz sok százezer forintot a legpontosabb hangfalak és egyéb eszközök megvásárlására, egy kezeletlen szobában a frekvenciamenet ingadozása akár a 30dB-t vagy még többet is elérhet.

Az akusztikát javító eszközöknek két alaptípusa van - elnyelők és diffúzorok. Ugyanakkor az elnyelőknek is két további típusa van. Az egyik a közép- és magasfrekvenciákat tartja kontroll alatt, a másik, a basszus csapda elsősorban a mélyhangok kezelésére szolgál. Általában mindhárom eszköz használata szükséges az elmélyült zenehallgatásra, vagy keverésre alkalmas szoba kialakításához.

Sok stúdió tulajdonos és audiofil rak fel habszivacsot a teljes falfelületre, (tévesen) azt gondolva, hogy ennyi elegendő is a problémák megoldásához. Végül is, ha tapsolunk egy így kialakított szobában (habszivacs, üveggyapot, paplanok, tojástartók végig a falakon) nem hallunk semmiféle utózengést vagy visszhangot. Ugyanakkor ezek a megoldások semmit sem tesznek az alacsony frekvenciás utózengésekkel vagy reflexiókkal és ezt a tapsolás sem fogja nekünk elárulni. Alagsori, pincében lévő stúdiók és szobák érintettek leginkább ebben a problémában. Minél merevebbek a falak, annál inkább hajlamosak alacsonyfrekvenciás visszaverődést okozni. Nagyon sokat segít például, ha a külső betonfalaktól pár centire egy belső téglafalat húzunk, mivel az kevésbé merev és hajlamosabb a mélyhangok egy részét elnyelni.

Hangmérnökként felmerülhet a kérdés miért is van szükség akusztikailag kezelt szobára, hiszen nem sokan fogják a kikevert zenét szintén akusztikailag helyesen kialakított helységben hallgatni. Az ok egyszerű: minden szoba másképp működik élénkségét és frekvenciaátvitelét illetően. Ha úgy keverjük a zenét, hogy az a mi szobánkban jól szóljon - melynek szintén megvan a maga frekvenciaátvitele - nagyon valószínű, hogy igen másképp fog más szobákban megszólalni. Például, ha az Ön szobájában igen kevés a basszus, akkor igen valószínű, hogy az ott készült felvételeken túl sok basszus lesz, amivel - nem helyesen - a szoba hiányosságából fakadó vékony hangzást kompenzálja. Amennyiben ezt a felvételt olyasvalaki hallgatja, akinek eleve sok a basszus a szobájában, akkor a hiba összeadódik és túlontúl sok basszus lesz a végeredmény. Ezért az egyetlen használható megoldás az, ha a saját szobáját olyan semleges hagzásúra készíti amennyire az csak lehetséges. Így bármi eltérés amit mások tapasztalnak nagy részt a saját szobájuk tulajdonságaiból fog fakadni

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése