2020. december 18., péntek

Grado RS2e

Még épp viaskodtam magamban, hogy mennyire fordítva lehetek bekötve ha a HEMP-et a világklasszis Verité Open elé helyezem, mikor már egy újabb kérdés fogalmazódott meg bennem.

Mennyire Grado a HEMP? Mindenhol azt olvastam, hogy eltér a fő iránytól, eleve a lapos (F) szivacsok használata is egyedi. Nyílván sokaknak - mint ahogy nekem is - nagyon tetszett ez az irány, de vajon milyen az "eredeti" Grado hang? 

Van a head-fi fórumon egy eléggé elszállt folyam, ez. 25 Grado fülest hasonlít össze a szerző (mind saját tulajdon!), szinte mérnöki precizítással. Eléggé adja magát a felsorolásból az RS2e. Próbát mindenképpen megér...

Végül nem egy új darabot vettem, hanem egy használtat, cserébe drágábban, mintha újat vettem volna. Ilyet is lehet! Nyílván oka volt a felárnak, eléggé "megpimpelt" RS2e-t szereztem be. A gyári verzióhoz képest:

- a műanyag keret (gimbal) helyett alumínium Shipibo

- a standard jack dugó helyett Custom Cans által szerelt 4.4mm-es szimmetrikus pentacon csatlakozó

- a két szett gyári "L" szivacson felül Beautiful Audio bőr párnák

- illetve a gyári barna pánt helyett fekete színű, fehér varással eláttot pánt

Tehát semmi ami lényegileg változtatna a hangon (kivéve a párnákat, de az cserélhető egy mozdulattal) viszont hasznos dolgok. A pentacon csatlakozó akár mobil eszközök általi szimmetrikus meghajtást is lehetővé teszi kezelhető méretben (ez picit spoileres itt), az aluminium pántok meg sokkal erősebbek, mint a gyáriak és nem is "nyöszörögnek" mikor kezembe veszem a fülest. Cserébe összesen 1g plusz súlyt hoznak.

Így egyben megvásárolva nem kellett semmit szervezni, darabokat rendelni, szerelni. Kényelmes.

Ráadásul az RS2e - számomra, és ez a szubjektivítás még fontos lesz - messze jobb, mint a HEMP. A HEMP nagy szívvel zenél, fantasztikus gyors, dinamikus, nyitott, imádom. Egyetlen szépségfoltot tudtam rajta találni - nagyobb hangerőn nagyon sűrű zenénél kicsit összezavarodik. De még akkor is lehet szeretni, mert azt is szívvel csinálja. Jó példa erre az Interstellar soundtrack lemezen a "Mountains". Porba hagyta a HEMP ezzel a számmal mindkét ZMF-et és a Campfire fülest is. Monumentális, hatalmas. De a végén kissé kautikus, zsúfolt az összehatás. Nem zavaró módon, de ott van. Az RS2e ezzel szemben csak emelkedik, emelkedik és nem áll meg, nincs plafon. Szinte letaglózó. És mellé hoz mindent, amiért szeretem a HEMP-et.

Szerintem gyönyörű amúgy

Úgy egyébként leginkább a magastartomány különbözteti meg a HEMP-től, amennyiben az RS2e jóval élénkebb és nyitottabb odafent, de valahogy nem zavaró módon. Erre mondjuk a leírásokból lehetett is számítani. Ami inkább meglepő volt, hogy - ellentétben a netes tesztekkel és véleményekkel - az RS2e nem hogy kevesebb, de talán még több és mélyebbre hatoló basszust produkál, mint a HEMP. Na ez azért fura. Tulajdonképpen mélyebbre megy, mint a Campfire és közben - csakúgy, mint a HEMP - pusztulat gyors és ha kell üt mint Tyson fénykorában. 

De miért hallom én nem úgy ezt a fülest, mint a többség? Csak arra tudok gondolni, hogy a fülem miatt. Mármint ténylegesen, fizikai értelemben. Coming out jön, nekem pici füleim vannak. Általánosban megkaptam, hogy azért tudok gyorsan futni, mert kicsi a légellenállása. Komolyan. Az általános suli nagyon kegyetlen tud lenni. Cserébe most ezzel a Grado-val meg nagyon jól együttműködik. Az "L" pados Grado-kat úgy árulják, hogy "On-Ear", azaz fülre "való". Ráül a fülre, nem körbeveszi. Na, nekem meg tulajdonképpen belefér mégiscsak a fülem. A head-fi-re készítettem is erről egy kis ábrácskát, ezért angolul van a kis felirat, de értehető szerintem.

A fenti ábrán látható milyen az, ha valaki a "fülén" hordja, lentebb meg hogy ez hogy alakul nálam. Hátul szépen becsúszik a fülem a párnába, elöl - és ez egy különbség a HEMP-hez - kicsit meg eltartja a membránt az L magasabb szivacsa. A HEMP a lapos párnával teljesen rajta ül. Az eredmény, hogy nagyon közel van a membrán a fülemhez, miközben mégis kicsit több tere, levegője van, mint a HEMP-nél.

Miért fontos ez? Minden Grado párna tulajdonképpen egy szivacs. Ezek mélyfrekvencia szempontjából kb. mintha ott sem lennének. Ennek vannak nyílván jó oldalai is (fontos a nyitott hangzáshoz), de minél messzebb van a membrán annál kevesebb lesz a mély, mert a szivacs egyfajta akusztikai rövidzár. Mint a doboz nélküli hangfalak. Ezért is létezik az a mod, hogy ragasztószalaggal kívülről körbehúzzák a szivacsot, ezzel "bent tartva" a mélyeket. Én nem próbáltam, de a leírások alapján mély lesz, levegősségnek, nyitottságnak meg huss.

Egyébként erre a problémára pont a Beautiful Audio bőr párnája a legjobb hírnek örvendő (és legdrágább) megoldás. Nekem viszont nem jött be. Egyrészt a fenti okok miatt nekem nem kell több basszus, másrészt a bőr párna is zártabbá tette nekem a hangot. Maradt a gyári.

A helyzet az, hogy mióta megvan az RS2e csak nagy ritkán hallgatok rá a HEMP-re. Értem miért jó és miért szerettem, de nekem egyértelműen jobb az RS2e. Ugyanakkor bárki másnak lehet inkább a HEMP-et ajánlanám, ha nincs lehetőség próbára. Nem kell hozzá pici fül sajátossága, hogy hozza amit tud. Én az enyémet megtartom, mert limitált kiadás és mert az első Grado fülesem. Elcsomagolva pihen a dobozában.

Meghalt a király, éljen a király!

Ez is kicsit spoiler-es kép

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése