Egy ideje én is játszom a gondolattal, hogy valamelyiket kipróbáljam. Elsősorban engem egy jól megvalósított digitális hangerőszabályozás érdekel, amivel ki tudom váltani egy digitális forrást tartalmazó rendszer esetén az analóg hangerőszabályozást. Hogy ez miért jó? Egyrészt mert tovább egyszerűsödik a jelút, másrészt mert nincs tökéletes együttfutással rendelkező analóg potméter. Harmadrészt meg mert sosem szerettem különösebben azt, hogy a hangerőpotival lecsökkentjük a már meglévő jelünket, hogy a végfok erősítéséhez illeszkedő rendszerhangerőt állítsunk be (szélsőséges esetben hogy ne vezéreljük túl azt.) Nem lenne egyszerűbb akkor már rögötn akkora jellel dolgozni amekkora kell és nem hullámvasutazni a jelszinttel? Az analóg világban történő jelosztás majd erősítés mindig plusz zajforrást jelent. Persze digitálisan is csökkentjük a jelszintet, minden hangerőszabályzás ezt teszi, de elvileg ezt sokkal precízebben meg lehet oldani a digitális világban, mint az analógban.
A probléma azzal van, hogy a számítógépek zenelejátszásra kitalált alkalmazásai nem kifejezetten audiofil igények kiszolgálására készülnek. Inkább cél a funkcionalítás, a katalogizálás biztosítása. Egyik terület, ami kissé hanyagolva van az pontosan a digitális hangerőszabályozás.
Ezekre (és sok más problémára még) kínál megoldást a felütésben kínált két szoftver és a jelen bejegyzés tárgyát képező AyreWave is. Ez utóbbi igen nagy előnye, hogy - mivel egyelőre még - béta verzió ingyenesen letölthető és használható.
Egy próbát megér, gondoltam. Lett döbbenet. Jelentősen muzikálisabb, zeneileg érthetőbb és "mesélősebb" a hang. Ha valaki úgy kívánja, hát elég könnyű az A/B teszt is. Egyszer az AyreWave-ben indítjuk a zenét, aztán iTunes-ban. A különbség határozott és szerencsére nem hifis beetető módon a mélyekre/magasakra koncentrál, hanem egyfajta zenei kvalításra.
A kezelőfelület és az iTunes integráció az AyreWave esetében mondhatni szegényes, de stabilan működik minden. Aki - akárcsak én - kicsit kétkedve néz ezekre a szoftveres kiegészítőkre próbálja ki, nem fogja megbánni.
Én pedig, amint időm engedni ezek után több lelkesedéssel fogom kipróbálni az alternatív megoldásokat. Addig pedig kiélvezem az ingyen kapott rendszerfejlesztést.
Szerintem nem jó a gondolatmenet. Azzal, hogy digitálisan osztod le a jelet kisebbre, a kimeneten lévő D/A konverter teljes felbontását nem használod ki. Erre persze lehet mondani, hogy "kit érdekel, ott a 24 bit", dehát így pont a lényege vész el.
VálaszTörlésSzerintem érdemes mindenhol az ésszerű határokon belüli legnagyobb jelszintet vezetni - így a lehető legelenyészőbb a zaj - , majd a végfok előtt leosztani. A potméter együttfutása az egyetlen probléma, ami megmarad, de ma már léteznek nagyon jó digitális potméterek is.
Kedves Névtelen...
VálaszTörlésalapvetően igaza van, ez az elmélet. Meg mellé a "dithering", ami pont ennek a hatását igyekszik csökkenteni. Alapvetően ebben különböznek az említett szoftverek az iTunes-hoz képest. Mármint hogy ezekben van.
Akárhogy is, én már csak úgy vagyok vele, hogy a fülemnek próbálok hinni. Akármennyire is csökkentem a hangerőt csak nem vállik telefonvonal minőségűvé...sőt. Lehet a rendszerem nem elég jó felbontású, de az AyreWave nekem transzparensnek tűnik. De ha van is benne tökéletlenség az sokkal kisebb, mint amit a Black Beauty ALPS potim együttfutása csinál kis hangerőn. Igaz, nem mai potméter már...
Meg aztán eszembe jut az a tanulságos kísérlet, aminek a keretében még a Kandón akusztikával/felvételkészítéssel foglalkozó szakkör keretében különböző felbontásban hallgattuk meg ugyanazt a felvételt 14, 15 és 16 bites felbontásban. Vakteszt volt és szavazni kellett melyik tetszik a legjobban. A többség (beleértve jómagam is) a 15 bites választottuk. Bár inkább bizonytalan voltam, melyik is jobb (vagy rosszabb), mint a másik.
Aztán meg ahogy változik a rendszerem, tellik az idő lehet nálam is visszajön még ez a kérdés (probléma). Most jónak látszik. Ha teheti, próbálja ki...